Aktualności

Powojenny Ełk w oczach jego mieszkańców – warsztaty z historii mówionej

Stowarzyszenie » Projekty » Powojenny Ełk w oczach jego mieszkańców – warsztaty z historii mówionej

Współczesne poznawanie historii coraz rzadziej opiera się na lekturze opasłych podręczników, uczestnictwie w akademiach szkolnych czy wycieczkach do muzeów, w których za grubymi szybami kurz pokrył większość eksponatów. Powstaje coraz więcej superprodukcji historycznych (nie zawsze ilość przekłada się na ich jakość), tworzone są interaktywne metody zgłębiania przeszłości (np. gry miejskie), zaś muzea przyciągają coraz bardziej multimedialnymi wystawami, wykorzystującymi najnowsze nowinki techniczne. Zmienia się także podejście do nauki historii, która nie ma być już tylko zapamiętywaniem dat i faktów, ale fascynującą wędrówką w przeszłość, która pozwala określić własne miejsce na osi czasu. Coraz częściej zwraca się uwagę na historię najnowszą, tworzoną przez pokolenie naszych dziadków i jej wpływ na życie współczesne.

Historia Ełku jest niezwykle barwna. Zawsze leżał na pograniczu kulturowym. Także po II wojnie światowej zamieszkiwany był przez ludność polską pochodzącą z różnych zakątków przedwojennej Rzeczpospolitej, a także ludność rodzimą – Mazurów. Proces osiedlania się nowo przybyłych oraz integracji społeczności lokalnej to temat, który coraz bardziej ciekawi zarówno naukowców, jak i miłośników regionu. Jednym z istotnych źródeł mogących przybliżyć ten okres są wspomnienia najstarszego pokolenia mieszkańców naszego miasta. Niestety, jest ich coraz mniej...

Stowarzyszenie Muzeum dla Ełku już w grudniu 2011 roku postanowiło stworzyć projekt „Powojenny Ełk w oczach jego mieszkańców”, który, wykorzystując metody historii mówionej, przyczyniłby się do zachowania wspomnień o powojennym Ełku jego najstarszych mieszkańców. Stwierdziliśmy, że do realizacji pomysłu warto zaangażować ełcką młodzież, by z jednej strony budować pomost między pokoleniem dziadków i wnuków, z drugiej pozwolić im inaczej spojrzeć na historię oraz umacniać lokalną tożsamość.

Pierwsza część przedsięwzięcia polegała na przeprowadzeniu dwudniowych warsztatów. Odbyły się 10 i 11 marca w budynku Urzędu Miasta przy ulicy Małeckich 3. Pierwszego dnia czternastoosobowa grupa (uczniowie II i III klasy liceum) dowiedziała się na czym polega metoda historii mówionej, następnie na warsztatach prowadzonych przez doktora socjologii Stefana Marcinkiewicza poznała zasady prowadzenia wywiadu pogłębionego. Ostatnia część odbyła się w Archiwum Państwowym, gdzie kierownik – Tadeusz Mańczuk – opowiedział o zasobach ełckiego oddziału, a następnie przybliżył wojenne i powojenne losy naszego miasta, ilustrując swoją wypowiedź mapami i zdjęciami.

W drugim dniu młodzież wzięła udział w warsztatach z komunikacji interpersonalnej, prowadzonych przez trenerkę – Iwonę Drażbę. Dzięki zajęciom, nie tylko łatwiej im będzie nawiązać kontakt i umiejętnie prowadzić rozmowę ze świadkami historii, ale z pewnością zdobyte umiejętności przydadzą się w codziennych relacjach oraz na przykład przy zdawaniu egzaminów. Kolejna część spotkania polegała na praktycznym wykorzystaniu zdobytych umiejętności, czyli przeprowadzeniu „symulowanych” wywiadów. Na koniec wszyscy otrzymali zaświadczenie o uczestnictwie w warsztatach.

Przed licealistami stoi teraz poważne wyzwanie – przeprowadzenie wywiadów z wybranymi osobami. Niektórzy wyrażali głośno swoje obawy, inni gotowi byli niemalże natychmiast wziąć dyktafon i rozpocząć swoją prywatną przygodę z historią mówioną. Pojawiły się też propozycje wzbogacające pierwotne założenia. Co ostatecznie uda się zebrać – zależy to już wyłącznie od uczestników. Obecne przedsięwzięcie potrwa do czerwca. W tym czasie młodzież będzie nagrywać wspomnienia mieszkańców, spotykając się co kilka tygodni na warsztatach, by podzielić się sukcesami i problemami, a także dalej ćwiczyć umiejętności z komunikacji interpersonalnej.

Zebrane materiały zostaną przekazane ełckiemu archiwum, wzbogacą zbiory powstającego muzeum (planowane jest wykorzystanie nagrań audio przy tworzeniu ekspozycji), a także zostaną zamieszczone we fragmentach na specjalnej stronie internetowej. Możliwość innego zaprezentowania zebranych wspomnień zależy od inwencji wolontariuszy.

Wierzymy, że oprócz zdobycia doświadczenia oraz wiedzy z takich dziedzin jak socjologia, historia, psychologia, dziennikarstwo - projekt „Powojenny Ełk w oczach jego mieszkańców” pozwoli młodym ludziom inaczej spojrzeć na przeszłość Ełku, a może zadecyduje o ich przyszłych wyborach życiowych.

Mamy także nadzieję, że realizowane działania nie będą jednorazowe, a kolejne edycje poszerzą wiedzę o naszym mieście i ocalą od zapomnienia unikalne historie mieszkańców. Każda z nich jest bezcennym przyczynkiem do odtworzenia minionego życia codziennego.

Serdecznie dziękujemy Pani Izabeli Klimowicz za zaangażowanie w realizację projektu.

Jakub Rudnicki - koordynator projektu

  • Dodaj link do:
  • digg.com
  • delicious.com
  • wykop-pl
  • facebook.com
Facebook